torsdag 7 augusti 2014

Bärbar toille

 
 
 Jag kom på att jag skulle göra några ändringar i mönstret. Jag ville fortfarande ha mönster X i Yoshiko Tsukioris bok "Clothing for everyday wear", men ändra halslinningen och delar av livet. Så livet blev en korsning av mönster W och mönster X.
 
 Då var jag ju tvungen att sy ytterligare en toille.  Och se så bra det blev! Det som först var tänkt som en toille blev en bärbar klänning.
 
 
 
Nu i efterhand förstår jag inte hur jag kunde använda det här vackra tyget till en toille. Men det har legat bland mina tyger så länge - ett av många jag ärvt efter mamma - och jag har inte känt nån riktig lust till det. Det har andats för mycket batik och 70-tal. 
 Men det var nog bra att jag tänkte så. Då kunde jag sätta saxen i det utan alltför mycket respekt. Och tyckte plötsligt det var roligt med mönsterpassningen av de stora paisleyaktiga krumelurerna. Och plötsligt tyckte jag att tyget var vackert. "It grew upon me" som man säger på engelska.(Motsvarande uttryck på svenska?) Nu känns det som om klänningen kommer att bli en favorit.
 
 
 
 Detalj. Sköna fickor. Älskar den här modellen! Såg precis att det finns fler böcker med Yoshiko Tsukioris mönster utöver de tre jag redan har. Jag är svårt frestad.
 
 Ha en bra skaparhelg! :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar