måndag 11 augusti 2014

FO och ny toille

 
Så här blev den. Min kombination av W+X ur Yoshiko Tsukioris "Clothing for everyday wear". Nu känner jag mig nöjd med det här mönstret för ett tag. Det får bli det första mönstret i min "TNT" - pärm. Bara att ta fram och använda igen.
På bilden har jag hängt dit ett halsband från Marimekko som jag köpte i Marimekkos butik i Helsingfors i somras.

  
Snett bakifrån. Jag har ingen fotograf hemma just nu, så det får bli provdockebilder. Det var svårt att få till ljuset när jag försökte fota mig själv i spegeln, eftersom det är så mörkt tyg i klänningen.
Jag har sytt in klänningen i sidorna efter att jag tog den här bilden. Modellerna i boken är stora och jag hade ju förstorat ytterligare. Efter att ha provgått med klänningen en dag på jobbet kände jag att rörelsevidden var lite too much.
 
Nästa utmaning: Byxa K. (Samma bok.) Jag kan inte rotera bilden, så ni får titta snett.
 
Jag sydde en toille av dessa byxor i ett glesvävt lintyg som jag har använt att sy gardiner av en gång i tiden. Modellen är skön och löst sittande, men jag har återigen förstorat mönstret för mycket. Byxan sitter bra över höfterna men är för stor i midjan och för vid i benen. 
 
Ja, så här blir det när jag fotar mig själv i spegeln. :) Jag håller för ansiktet för att kläderna ska synas.
I bakgrunden syns mitt nya, välorganiserade syrum. :) Jag vet, det är en lyx att ha ett syrum. Jag njuter av den lyxen varje dag. :)
Detaljer. Fickan hittade jag på själv, den fanns inte med i mönstret. Jag gillar vecken i bensluten, även om bensluten är för vida. När jag väl trimmat storleken tror jag jag kommer sy flera par av den här modellen  för den trivs jag i!
 
 
 
 
 


 
 




1 kommentar:

  1. Förr sydde jag mycket, när barnen var små, men nuförtiden syr jag knappt ens gardiner som måste fållas... Men det är nästan så att jag blir lite sugen igen, när jag ser vad du håller på med! Klänningen ser fin ut, hoppas du kan visa den med en bild när du har den på dig också! Byxorna ser ljuvliga ut, de måste vara supersköna att ha på sig?

    Tack så mycket för dina snälla ord om mitt lin-linne! Det var ett roligt och snabbt projekt, precis så där som jag vill ha dem... Ibland i alla fall! :-) Roligast är dock att se hur jag utvecklas, att jag kommer närmare målbilden och kan göra passformen bättre för varje forsök!

    Ha det gott!

    SvaraRadera